• سه شنبه ٢٣ آبان ١٤٠٢-١٣:١٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٩١٤
امانی تذکر داد:9-192

تغییر روش تنظیف شهر بدون موافقت شورا / اطلاع‌رسانی شهرداری از طریق روزنامه همشهری به اعضای شورا!

عضو شورای شهر تهران در خصوص تغییر روش تنظیف شهر از سوی شهرداری تهران، بدون اخذ موافقت شورای شهر و اینکه اعضای شورا صرفاً از طریق مطلب عمومی منتشر شده در روزنامه از این موضوع خبردار شده اند؛ تذکر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در یکصد و نود و دومین جلسه شورای شهر، طی تذکری گفت: تذکرم در راستای بند دو ماده 55 قانون شهرداری است که بحث تنظیف و نظافت و آراستگی شهر را جزو اولین وظایف شهرداری دانسته است. اخیراً مطلع شدیم که قرار است شهرداری تهران روش تنظیف شهر را تغییر دهد که از طریق روزنامه همشهری و سرمقاله آقای محمدی‌زاده مطلع شدم و اگر در آنجا چاپ نمی‌شد؛ مطلع نمی‌شدیم. تنظیف یک زنجیره است که از ابتدای تولید در خانه، آپارتمان، مغازه، کارخانه، کارگاه و پاساژ شروع و به آراد کوه ختم می‌شود و نمی‌شود این زنجیره را از وسط شروع کرد یا در ابتدا آغاز کرد و از وسط ختم کرد.
او ادامه داد: اگر قرار است اتفاقی بیفتد و تغییری صورت گیرد باید در همه حلقه‌های این زنجیره تغییر صورت گیرد. در طرح جدید آن طور که گفتند قرار است هر پهنه به یک پیمانکار واگذار شود؛ یعنی سه منطقه شهر تهران به یک پیمانکار جمع‌آوری زباله و پسماند واگذار شود. آن طور که در سرمقاله آقای محمدی آمده در یکی از پهنه‌ه که قبلا 31 پیمانکار کار می‌کردند حالا قرار است یک پیمانکار کار کند و در نهایت همه مناطق 22گانه قرار است به 14 پیمانکار واگذار شود.
امانی اضافه کرد: در محله‌گردی که هفته پیش از منطقه شش داشتم بچه‌های خدمات شهری ناحیه می‌گفتند در این طرح هیچ اختیاری ندارند و فقط باید صورت وضعیت را تایید کنند؛ یعنی عملا اختیارات مناطق و نواحی در این طرح عمدتا در سازمان مدیریت پسماند متمرکز شده است. اساس‌نامه مدیریت پسماند فقط در رابطه با  ایستگاه‌های میانی و بزرگ و انتقال از این ایستگاه‌ها به سمت آرادکوه است و جمع‌آوری و تنظیف شهر بر عهده شهرداران مناطق و نواحی شهر تهران است. اگر قرار است این انتقال مسئولیت صورت بگیرد حتما بایستی اساس‌نامه سازمان مدیریت پسماند و همچنین شرح وظایف خدمات شهری مناطق  و نواحی نیز تغییر کند. 
این عضو شورای شهر تهران گفت: در طرح جدید از تعداد ماشین آلات و نیروی انسانی یا کاسته می‌شود یا نیروی انسانی کاسته می‌شود و ماشین آلات اضافه می‌شود که این روشن نیست البته با این استدلال که از نیروی انسانی بخش تنظیف توسط مناطق و نواحی در مأموریت دیگری استفاده می‌شود و بعد هم بحث ایستگاه های میانی  که دو ایستگاهش فعال است و ظاهرا قرار است ایستگاه دیگری فعال شود. این طرح حتما محاسنی دارد، ولی نگرانیم که آیا با اجرا شدن این طرح دغدغه خاطری که اعضای شورا، شهردار تهران و مردم تهران از بحث نظافت در سطح شهر دارند این طرح آن نواقص را برطرف می‌کند و معایب ما در این طرح به حداقل خواهد رسید؟ 
امانی تاکید کرد: نقش شورا به ویژه کمیسیون خدمات شهری در تهیه و قطعی شدن و اجرای این طرح چیست و آیا آقای پیرهادی و همکارانشان در کمیسیون این طرح را بررسی و کارشناسی کردند؟  مهم‌تر از همه تکلیف تفکیک از مبدأ که قبلا در دوره پنجم طرحی برای آن تهیه شده بود و اخیرا هم وزارت کشور الزام و ابلاغ کرده که همه شهرداری‌ها موظفند تفکیک از مبدأ را اجرا کنند و حتی تهدید کرده که اگر در یک زمان‌بندی مشخصی اجرا نشود به عنوان ترک فعل مدیران شهری آنها را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم، اجرا می‌شود؟ اگر ابعاد مختلف این طرح قطعی شده و کمیسیون خدمات شهری تایید کرده باید در صحن شورا ارائه شود تا هم ما و هم مردم در جریان قرار بگیریم و با ارائه نظرات تکمیلی این طرح را کامل کنیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: